Aanbiedingen reizen Europa Azië Amerika Afrika

16.10.2019

De RSD-reisleiders: Professionals met hart en ziel

Wat maakt RSD-reisleiders zo bijzonder? Waarom zijn zij degenen die het succes van RSD en de hoge kwaliteit van onze reizen garanderen?
Hun magische formule is: Hoge competentie + veel menselijkheid = sterke persoonlijkheden. En dus de beste zorg voor de reizigers.
We hebben gesproken met enkele van de 500 collega’s die als reisleiders over de hele wereld voor ons werken. Wij hebben de gesprekken samengevat. Over wat zij waarderen aan RSD/TSS/FVF en hun gasten en vooral: wat zij van zichzelf verwachten.

Wat willen RSD-reisleiders bereiken?

Om uitgebreide kennis goed over te brengen, om altijd als begeleider aanwezig te zijn, om enthousiast te zijn, om samen met de gasten te lachen, om een klein feestje te organiseren voor pasgetrouwde vakantiegangers: met opgaven beginnen onze reisleiders aan hun werk.

Adil Boughaleb leidt voor ons reisgroepen door Marokko. Hij zegt:

„Onze taak is niet alleen om te praten en rond te leiden. Wij willen altijd het eerste aanspreekpunt zijn voor onze gasten bij alle vragen. Dit vereist niet alleen vakbekwaamheid en ervaring, maar ook veel inzet en geduld.“

Onze reisleider Lalit Aryatilake uit Sri Lanka vertelt bijvoorbeeld hoe een dergelijke betrokkenheid er in de praktijk uit kan zien:

„Na het inchecken bij de hotels, wacht ik nog steeds een half uur bij de receptie. Als een gast nog extra wensen heeft, dan doe ik mijn best om te helpen.“
RSD-reisleiders zijn probleemoplossers in alle situaties. Of het nu gaat om een vergeten bril, een verloren paspoort of een ander ongelukje: Ze bieden onmiddellijk hulp.

Dilem Emin in Noord-Cyprus vertelt:

„Ik herinner me een dame uit Engeland die haar paspoort kwijt was. We hebben een bericht van verlies ingediend en zijn naar de ambassade gegaan voor een tijdelijk paspoort. We hadden heel weinig tijd, maar gelukkig waren we net op tijd voor de vlucht naar huis. Ze was zo dankbaar dat er tranen kwamen. Tijdens mijn bezoek aan Engeland verwelkomde ze me op het vliegveld. En die keer gaf ze mij een rondleiding!“

RSD-reisleiders zijn altijd professioneel opgeleide, ervaren professionals. Velen hebben ook een universitair diploma, bijvoorbeeld in geschiedenis of talen, archeologie of toerisme. Uiteraard spreken ze verschillende talen en de taal van het reisland. Zo spreekt onze Israëlische reisleider Danny Tamuz naast Duits en Engels ook Hebreeuws en Arabisch.

Wat moeten RSD-gasten vooral meenemen van hun reis naar huis?

Het doel van de RSD-reisleiders is om de gasten unieke ervaringen en heerlijke vakantiedagen te bieden.

Bijvoorbeeld voor onze Charlotte Schweickerdt, op weg voor RSD als reisleider in Zuid-Afrika:

„Het raakt me elke keer weer om de opwinding van mijn gasten te zien als we het Kruger National Park binnenrijden en onze eerste olifant of leeuw ontdekken. Of de verbazing over de prachtige Blyde Canyon en hoeveel gasten genieten van ons eten en onze gastvrijheid. Als een reiziger naar me toe komt en zegt dat hij verliefd is geworden op Zuid-Afrika, dan heb ik als reisleider een geweldig doel bereikt.“

Onze reisleiders Andreas Foundoulis en İrini Kastellianaki op Kreta zeggen:

Wat waarderen onze reisleiders over de RSD-gasten?

Ze vinden het prettig hoe goed geïnformeerd ze zijn en hoe goed voorbereid de RSD-gasten over het algemeen zijn. Hoe geïnteresseerd ze zijn in het land en de mensen tijdens de excursies. Hoe goed de sfeer is in de RSD-reisgroepen. Samengevat: RSD-gasten zijn sympathieke reisgenoten. Reisleidster Charlotte Schweickerdt uit Zuid-Afrika trekt deze conclusie:

„Ik werk graag met ervaren mensen, omdat ik ook altijd van hen leer. Dat is voor mij erg belangrijk. Het zijn gasten die hard hebben gewerkt om te zijn waar ze nu zijn.“

Als de vakantiegangers hun reisleiders bedanken voor hun inzet wordt dit nog extra door hen gewaardeerd. Het is een eerlijke erkenning die hen raakt, net als voor reisleider Dilem Emin in Noord-Cyprus:

„Het was onvergetelijk toen de hele reisgroep in Soli voor mij zong in het amfitheater van de oude stad op de laatste dag van de vakantie!“

En onze Chinese reisleider Tiejun Sun vertelt ons:

„Als je echt veel moeite hebt gedaan, zullen de gasten je vanuit het hart prijzen. Ze hebben een afscheidslied voorbereid, soms een gedicht, of ze omhelzen je gewoon. Dat raakt me. Dan weet ik het: Ze hebben een fantastische reis gehad.“ 

Wat vinden onze reisleiders prettig aan RSD?

Centraal geleid, met betrouwbare partners en een topinfrastructuur in alle reisgebieden: Met deze consistente strategie creëert RSD een professioneel, collegiaal kader voor haar reisleiders. Het resultaat: een probleemloze en zeer harmonieuze samenwerking.

De RSD-reisleiders waarderen het om voor een sterke partner te werken die in het land een zeer goede reputatie geniet als touroperator. Zij worden door RSD op de hoogte gehouden en zijn goed geïnformeerd. Zij vertrouwen op de professionele organisatie in de reisgebieden en op het teamwork. Ook bij onweer of gebeurtenissen die een snelle actie en een perfecte coördinatie vereisen. Op deze manier kunnen geboekte programmaonderdelen gegarandeerd worden, zelfs onder moeilijke omstandigheden. De hoogste prioriteit is altijd de veiligheid van de gasten.

Recep Yavuz is hoofd van NBK-Touristic gevestigd in Antalya, Turkije. Hij coördineert het werk van talrijke reisleiders voor RSD in onder andere Cyprus. Als professional weet hij uit jarenlange ervaring:

„We zijn voorbereid op alles, van slecht weer tot vertraagde vluchten. Met de uitvoerende teams plannen wij het verloop van de dag. Er zijn exacte dienstregelingen voor de bussen. Zij bepalen ook hoe lang elke reisgroep in een museum of op een boottocht is. Ook voor alle onverwachte situaties zoals vluchten die worden gemist hebben we een oplossing. Geen enkele gast heeft ooit een reis met ons gemist.“

Veel van onze reisleiders krijgen het vertrouwde gevoel dat ze samen met RSD deel uitmaken van een „echte familie“. Wat ze echt goed vinden: De RSD-gasten komen uit vele landen. Bovenal zijn ze geïnformeerd en nieuwsgierig. Zij waarderen de goede service. Onze reisleiders zijn daarom niet verbaasd dat er zoveel vaste klanten onder hun gasten zijn, mensen die altijd met RSD op reis gaan en gelukkig terugkomen.


terug naar overzicht